Navigatie overslaan
DESK+

Log in bij DESK+

Ga naar DESK+
Dataroom

Login in de dataroom

Ga naar de dataroom

Dispositietraject

Een dispositietraject is het initiëren en beheren van het verkoopproces van een individueel object of van een gehele vastgoedportefeuille. Een goed dispositieproces is belangrijk om het best mogelijke verkoopresultaat te genereren. Tijdens een dispositietraject kan er veel misgaan. Bijvoorbeeld het verliezen van grip op de verkoopprocedure door het ontbreken van structuur. Een dispositietraject vraagt om een proactieve houding, een professionele partij kan u hierbij helpen. Dit is DeenKoopmans, neem contact met ons op!

Wat is een dispositietraject?

Een dispositietraject is het initiëren en beheren van het verkoopproces van een individueel object of van een gehele vastgoedportefeuille. Een goed dispositieproces is belangrijk om het best mogelijke verkoopresultaat te genereren. De huidige markt kenmerkt zich als een niet-transparante markt. DeenKoopmans onderscheidt zich op dit gebied doordat wij het dispositieproces afstemmen op uw wensen. Wij bieden deskundige begeleiding van begin tot eind en zorgen ervoor dat u zich veilig voelt.

Waar moet een gedegen dispositietraject aan voldoen?

Een gedegen dispositietraject vraagt allereerst om een proactieve aanpak, die wij waarmaken. Vervolgens is het belangrijk om uw behoeften in kaart te brengen en deze te behartigen. Wij nemen alles voor u uit handen en houden u van begin tot eind op de hoogte van de voortgang binnen het dispositieproces. Een dispositietraject vereist een uitgebreide voorbereiding en een gestructureerd proces. Wij bieden een creatieve aanpak, flexibiliteit en discretie.

De voordelen van een gedegen dispositietraject

De voordelen van een gedegen dispositietraject zijn het behalen van een optimaal verkoopresultaat en het ontzorgen. Daarnaast kunnen we de risico's vroegtijdig signaleren en anticiperen. Wij van DeenKoopmans voorzien u als klant van juridisch, technisch en commercieel advies op maat in samenwerking met onze partners.

  • Optimaal verkoopresultaat
  • Ontzorgen van u als klant
  • Risico’s vroegtijdig inzien en hierop anticiperen
  • Juridisch, technisch en commercieel advies op maat

Zo werkt het

Eerst brengen we uw persoonlijke wensen en voorkeuren in kaart. Vervolgens analyseren we uw vastgoed of portefeuille. Wanneer wij uw woning of portefeuille volledig in kaart hebben gebracht, ontvangt u een op maat gemaakt plan van aanpak en gaat de verkoop na akkoord van start. Tijdens de start van de verkoop wordt er eerst een sales due diligence uitgevoerd zodat we precies weten wat we verkopen. Op basis van deze due diligence stellen wij de commerciële en juridische verkoopdocumentatie op zodat wij deze via onze beveiligde dataroom aan geselecteerde partijen kunnen verstrekken.

Nadat een koper is opgetreden, wordt een koopovereenkomst opgesteld. Verdere afspraken zullen worden geformaliseerd. De laatste stap in het dispositietraject is de juridische oplevering, waarbij we u ook volledig ondersteunen.

  • De eerste stap is het in kaart brengen van uw persoonlijke wensen en voorkeuren. Dit doen wij door veelvuldig met u in gesprek te gaan om een goed beeld te krijgen van uw wensen en voorkeuren.

  • Om een goed beeld te krijgen van uw vastgoed of portefeuille, analyseren we uw vastgoed van top tot teen. Denk hierbij aan het in kaart brengen van de energielabels, huurstromen, marktrendementen etc.

  • Wanneer uw vastgoed voor ons duidelijk is, stellen wij een persoonlijk plan van aanpak op. Hierdoor is het voor u duidelijk wat wij doen om het optimale verkoopresultaat te genereren.

  • Wanneer de verkoop van uw vastgoed is gestart, vindt er eerst een due diligence plaats om tijdens het dispositietraject verrassingen te voorkomen.

  • Via onze beveiligde dataroom verstrekken wij de verzamelde verkoopdocumentatie aan geselecteerde partijen. Zo zijn uw gegevens altijd veilig.

  • Nadat er een koper is opgetreden en er een overeenkomst tussen u en de potentiële koper is gesloten, dan stellen wij de koopovereenkomst op.

  • De laatste stap in het proces is de juridische levering. Dit betreft het passeren van de akte van levering bij de notaris zodat uw vastgoed een nieuwe eigenaar krijgt.

Ontwikkelingen

Veranderende kwalitatieve vraag

De wensen en eisen van de eindgebruikersmarkt blijven veranderen, denk hierbij bijvoorbeeld aan een energiezuinige woning of bedrijfspand. Door onze ervaring en kennis van de markt weten wij wat de kwalitatieve vraag is. Zo verwerven we een toekomstbestendig product.

Demografische veranderingen

De veranderende demografie biedt kansen voor eigenaren van onroerend goed. Door de vergrijzing ontstaat er een grotere vraag naar woonvastgoed dat inspeelt op de behoeften van en geschikt is voor de grijzer wordende bevolking. Hier kunt u op inspelen. Hierdoor ontstaat er ook een doorstroming en stimulans in de woningmarkt. Wij adviseren u hoe u kunt reageren op de veranderende demografie.

Wetswijzigingen

De invloed van de overheid op de huurmarkt neemt toe, maar het is voor veel vastgoedeigenaren onduidelijk wat de daadwerkelijke invloed is en hoe zij hier vroegtijdig op moeten inspelen. Zo mag u als verhuurder de WOZ-waarde voor woningen nog maar voor 33% meenemen in de puntentellingen voor woonruimte. Ook geldt in sommige gemeentes de zelfbewoningsplicht.

Voor welk type organisatie is het relevant?

Een dispositietraject is relevant voor:

Valkuilen binnen een dispositietraject

Tijdens een dispositietraject kan er veel misgaan. Bijvoorbeeld het verliezen van grip op de verkoopprocedure door het ontbreken van structuur. Daarnaast kan onverhoopt het optimale verkoopresultaat niet worden behaald door een onjuiste positionering in de markt of door het te laat vaststellen van de eventuele risico’s. Door snel en adequaat te handelen kunt u een langdurig en prijzig proces voorkomen. Tot slot kan door een verkeerde selectie van partijen niet het optimale verkoopresultaat worden behaald. DeenKoopmans voorkomt deze valkuilen door een gestructureerd verkoopproces en een duidelijk plan van aanpak. Daarnaast kennen wij de markt, dit betekent dat wij zorgen voor een juiste positionering in de markt en goed zicht hebben op de mogelijke risico’s. Tot slot is door het grote netwerk van DeenKoopmans een goede selectie aan partijen mogelijk om tot het optimale verkoopresultaat te komen.

Meest gestelde vragen over een dispositietraject

Wat is het juiste moment om te verkopen?

Dat is per product verschillend. Per product moet worden ingezoomd op de specifieke marktkenmerken en andere specificaties. De manier van verkoop van een appartementencomplex is beduidend anders dan de manier van verkoop van een kantoorgebouw. Dit vergt maatwerk!

Wat is de waarde van mijn vastgoed?
Dit vergt een specifieke benadering. Hiervoor zijn een aantal dingen van invloed, denk hierbij aan de huurstroom en de specifieke kapitalisatiefactor. Benieuwd wat de waarde is van uw vastgoed?